Açık RSS

Haberleri RSS kullanarak takip etmek isteyenler için Yahoo! Pipes çok şey vaadediyor. Hiçbir RSS hizmeti sunmayan gazeteler, RSS yaygın olmadığı (ve ticari getirisi iyi olmadığı) için bu hizmeti layıkıyla vermeyen web siteleri, vb. sinirleri zorlasa da bu sorun düpedüz çözümsüz değil. Konuyu ele aldığım ilk yazıda da ("Yahoo! Pipes Nedir, Nasıl Çalışır?") örnek olarak ntvmsnbc.com'un kalitesiz RSS hizmetini istediğimiz kaliteye getirmeye çalışmıştım.

Yahoo! Pipes çok yararlı bir araç, ama belirli bir teknik birikime sahip olmayanlar doğal olarak zorlanıyorlar. Bu nedenle bazı adımlar atmak gerektiğini düşündüm. Bir blogda bu yönde başlatılan çabayı görünce de konuyu küçük çaplı bir projeye dönüştürme kararı aldım. Açık RSS böyle doğdu. Amaç, Türkçe içeriği doğru düzgün RSS hizmetine kavuşturmak. Bu yazıda projeyi tanıtarak örneklerle açıklamaya çalışacağım.

Köşe Yazıları

Takip ettiğim köşe yazarlarının yazılarını her seferinde gazetenin web sayfasına giderek okumak yerine o yazıların RSS okuyucuma eposta gibi düşmesini tercih ediyorum. Böylece bütün haberleri tek bir noktadan takip edip arkadaşlarımla paylaşabiliyorum. Oysa böyle bir hizmet veren tek bir gazete yok. Yahoo! Pipes'ı öncelikle bunun için kullanıyorum. Bunu Açık RSS'in amaçları arasında da şu şekilde ifade ettim:

  • Köşe yazıları ve yazarı belli yorumlar için:
    1. Feed'in başlığı yazarın adından ve yazının başlığından oluşmalıdır. Örnek: Abbas Yolcu - Nerelere gidem?
    2. Feed'in açıklama bölümü yazının tamamını içermelidir. (Böylelikle kullanıcının köşe yazılarını eposta okur gibi okuması sağlanacak, kullanıcı gazetenin/ derginin web sayfasına gitmek zorunda kalmayacaktır.)
    3. Feed linki yazının sayfasına bağlanmalı, kullanıcının yazıyı kolaylıkla paylaşabilmesi sağlanmalıdır. (FriendFeed, Google Reader gibi hizmetlerin daha kolay kullanılabilmesi için...

Bu çerçevede hazırladığım bir RSS feed aşağıdaki gibi görünüyor:



Sanki köşe yazarı yazısını bana eposta olarak göndermiş gibi. Bu durumda, Google Reader'ın alt bölümdeki paylaşım araçlarını kullanarak yazıları arkadaşlarımla paylaşmam çok daha kolay oluyor.


Benim gibi Google Reader kullanan arkadaşlarımla "Share" butonunu kullanarak, onun dışındakiler için de eposta göndererek ya da Facebook, Twitter, FriendFeed gibi ortamlara yayınlayarak tek tıklamayla paylaşmanın kolaylığını yaşıyorum. Yalnızca linki değil bütün yazıyı paylaştığım için arkadaşlarım da başka bir işleme gerek kalmadan eposta okur gibi bütün bir yazıyı okuyabiliyorlar.

Yazarları Filtrelemek

Gazete köşe yazıları için RSS kaynakların çoğu zaten hazırdı. O RSS kaynaklarını biraz daha düzenlemekten başka bir şey yapmak gerekmedi. Arada sırada bazılarında sorunlar çıkıyor, ama düzeltmek çok zaman gerektirmiyor. Dilerseniz, Açık RSS Köşe Yazarı Filtresi'ni kullanarak bir gazetenin yalnızca istediğiniz yazarlarını takip etmek de mümkün.

Projeyi Açık RSS blogundan takip edebilirsiniz. Zaman buldukça yeni haber ve yorum kaynakları, karikatür RSS'leri ekliyorum. Şimdiye kadar eklenmiş olan RSS kaynaklarına Açık RSS Kütüphanesi'nden ulaşabilirsiniz. RSS taleplerini RSS Talep sayfasından gönderebilirsiniz. Katkıda bulunmak isterseniz lütfen şu sayfaya bir göz atın. Özellikle grafik tasarımı konusunda sıkıntı çekiyorum. Öneri, eleştiri ve katkılarınızı bekliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder