Etkili Başlık Kullanımı

Okurun yazıyla kurduğu ilk ilişki yazının başlığı dolayısıyladır. Bu nedenle, iyi bir ilk intiba uyandırabilmek, okuru yazıya çekebilmek için başlığın kullanıcıda olumlu bir izlenim oluşturmasını sağlamak önemlidir. Bu yazıda başlığın önemi ve doğru başlığın nasıl seçilmesi gerektiği konularını ele alacağız.

Arama Motorları
Google’da arama yaptığınızda karşınıza çıkan sonuçlar oldukça sınırlı sayıda kelime içerir. Bu sonuçlar öyle düzenlenmiştir ki başlık en çok dikkat çeken öğedir. Hem daha büyük ve renkli olduğu için hem de üzerine tıklanacak bölüm orası olduğundan arama sonuçlarını inceleyen kullanıcı en çok başlığa dikkat eder. Ancak ondan sonra yazının hangi sitede yayınlandığına ve gerekli görüyorsa başlığın altındaki kısacık metne göz gezdirir. Bu nedenle yazınıza doğru başlık seçmeniz, arama yapanların sitenize olan ilgisini artıracaktır.

RSS Okuyucular
Blogunuzu RSS okuyucuyla takip eden kullanıcılar için de arama motorlarındakine benzer bir durum söz konusudur. Bir blog post RSS okuyucuda öncelikle bir başlık olarak görünür. Dolayısıyla, kullanıcının blog yazısının okumadan geçmemesi için doğru bir başlığın payı büyüktür.

Yazı Başlığı Nasıl Olmalıdır?
Bir yazıya başlık seçmek, pek çok başka şey gibi bir denge bulma meselesidir. Aşağıda sayacağımız değişik kriterler arasında doğru dengeyi kurabilirseniz başlığınız hitap ettiği okur kitlesini bulmakta zorlanmayacaktır.

Onca emek vererek hazırladığınız yazınızın kötü bir başlık yüzünden araya kaynamasını istemiyorsanız başlık seçme işine zaman ayırmaktan çekinmeyin. İyi bir başlık, hem yazarı hem de okuru hedefine ulaştıracaktır. Başlığınızın yazdığınız yazı için ufak “tanıtım” ya da “reklâm” işlevini de kendiliğinden yüklendiğini akıldan çıkarmamakta yarar var.

Açıklayıcı Olmalı: Yazınızın başlığı her şeyden önce yazının içeriği hakkında ipuçları veren, yazının sınırlarını belli eden, açıklayıcı bir başlık olmalıdır. Okur, başlığı gördüğünde okuyacağı yazı hakkında aşağı yukarı bir fikre sahip olmalı, yazıyı okuduğunda beklentilerinin doyurucu bir biçimde karşılandığını düşünmelidir.

Yalın Olmalı: Herhalde başlık konusunda düşünürken aklımıza ilk gelen şey başlığın yalın, açıklayıcı ve kısa olması gerektiğidir. Başlık ne kadar kısa olursa o kadar iyidir, ama yazının içeriğine dair ipuçlarını da mutlaka bünyesinde barındırmalıdır. Başlığın tamamının arama motoru sonuçlarında görünmesini istiyorsanız başlığı 40 harften kısa tutmanızda yarar var.

Anahtar Kelimelere Yer Vermeli: Başlıkta kullanılacak anahtar kelimeler, okura yazının içeriği hakkında daha tam bilgi verecektir. Bu nedenle anahtar kelimelere başlığınızda yer vermekten kaçınmayın.

Dikkat Çekici Olmalı: Başlığın düşündürücü, kullanıcıyı hemen tıklamaya itecek derecede çekici olması gerekir. Bunun için sarsıcı, ilk bakışta yanlış gibi görünen ifadeleri de başlığınıza yerleştirebilirsiniz -yeter ki okura başlığın hakkını veren bir yazı okutun. Eğer okur başlıktaki dikkat çekici ifadeyi doğrulayacak bir içerikle karşılaşmazsa ya da başlığınızın yalnızca pazarlama ya da trollük amaçlı olduğunu düşünürse, bu sefer de sadık okurlarınızı kaybetme riski ortaya çıkar.

Bir İhtiyaca Karşılık Gelmeli: Eğer okurlarınızın belirli bir ihtiyacınızı gidermek amacıyla yazıyorsanız, başlık bu ihtiyaca yönelik atılmalıdır. “Gmail’de POP3 Nasıl Aktive Edilir?”, “Firefox’la RSS Nasıl Takip Edilir?” gibi başlıklar bu açıdan oldukça iyidir. Kullanıcılar arama yaparken bu türden sorular sorma eğiliminde olduklarından arama sonuçlarında üstte görünme olasılığınız da artacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder