Google Buzz Ne İşe Yarar?

Google 2010'un başlarında Google Buzz adında yeni bir hizmetin duyurusunu yaptı. Facebook'taki durum güncellemesinin (status update) ya da Twitter uygulamasının bir benzeri olan bu hizmet, zaten Facebook ya da Twitter'la haşır neşir olmuş kullanıcılardan fazla ilgi görmedi. Google Reader, Blogger, Picasa, Flickr, Twitter gibi başka hizmetlerle entegrasyon seçeneği de sunan hizmet bir türlü Google'ın beklediği çıkışı yapamadı. Görünen o ki, Google yeni bir adım daha atana kadar bu hizmet Google Reader kullanıcılarının aralarında paylaştığı linkleri kopyalamaktan başka bir işe yaramayacak. Kısacası, şu anki haliyle Google Buzz genel kullanıcı kitlesi için pek işlevli görünmüyor.

Bunları düşünerek pek aktif bir kullanıcısı olmadığım Google Buzz'ı ne zamandır eksikliğini çektiğim bir uygulamanın yerine kullanmaya karar verdim. Uzunca bir süredir aklıma gelen şeyleri not edebileceğim, kolay ulaşılabilir, basit bir arayüze sahip, epostalarıma kolaylıkla entegre edebileceğim bir uygulama arıyordum. Meselâ bir arkadaşımın laf arasında önerdiği bir filmi hemen not edip daha sonra zamanım olduğunda "neydi şu filmin adı?" sorusuna kolaylıkla cevap bulabilmek için bu türden basit uygulamaların çok yararlı olduğunu düşünüyorum.

Bu saydıklarımdan pek çoğunu yapabilen çok sayıda uygulama var. Bunlardan benim ilk aklıma gelen Google Notepad (Google'ın geliştirmeyi durdurduğu bir başka hizmeti). Arayüzü biraz kalabalık olsa da yukarıda saydıklarımın çoğunu sağlıyor. Fakat, benim istediğim, gün boyu neredeyse sürekli açık olan Gmail penceremden başka bir pencere açmadan söz konusu notları hızlıca gönderebilmekti. Ama bundan da önemlisi, epostalarım içinde bir arama yaptığımda, arama sonuçlarının söz konusu notları da içermesini istememdi. "Filmi arkadaşım epostayla mı göndermişti yoksa ben bir köşeye not mu etmiştim?" diye düşünmeye gerek kalmadan notun bulunmasının bana zaman kazandıracağını düşünüyordum.

Bu nedenle akla gelebilecek ikinci yöntemi uygulamaya başladım. Bu notları kendi kendime eposta olarak göndererek Gmail arayüzünden (ve altyapısından) ayrılmadan not tutma amacımı gerçekleştirdim. Bunun dezavantajıysa bir kez gönderilen epostanın bir daha düzenlenemiyor oluşuydu. Bu durumda ufak bir yazım yanlışını, ya da bilgi eksiğini düzeltmek pek de kolay olmuyor.

Bir Not Defteri Olarak Google Buzz
Kendimce bu ara çözümü üretmiş kullanırken aklıma Google Buzz'ın tam da benim istediğim şey olabileceği düşüncesi geldi. Google Buzz, Gmail arayüzü kullanarak kısa notları bütün dünyayla ya da kendi seçeceğim bir grup insanla paylaşmamı sağlamıyor muydu? O seçeceğim bir grup insanın içinde benden başkası olmazsa tam da istediğim şeyi gerçekleştirmiş olacaktım. Google Buzz mesajlarını yıldızlamak (star) ya da etiketlemek çok mümkün olduğundan belirli bir konudaki epostalarla o konudaki notları aynı etiketin altında toplamak, daha sonra da hepsini tek bir ekranda görmek mümkün olacaktı. Üstelik Google Buzz mesajlarını sonradan değiştirmek de mümkün. Amacıma ulaşmam hiç de zor olmadı. Anlatayım...

İlk yapılması gereken Gmail'de Kişiler'de (Contacts) tek kişilik bir grup oluşturmak (soldaki menüden Yeni Grup'u seçip oluşturmak istediğiniz grubun adını girin -ben buraya kendi adımı girdim- daha sonra grubun üstüne tıklayıp "Gruba Ekle" butonuna tıklayarak bu gruba kendi eposta adresinizi -ya da kişi profilinizi- ekleyin).

Bundan sonra Gmail'de Buzz etiketine tıklayarak Buzz ekranına ulaşın. Burada mesaj kutusunun içine tıkladığınızda altta görünen "Gönder" butonunun yanındaki menüden "Özel"i (Private) seçin. Bu seçimi yaptığınızda, hemen aşağıda mesajı hangi gruplarla paylaşmak istediğiniz görünecektir. Grupların içinden yalnızca yeni oluşturduğunuz tek kişilik grubu seçin. Ve ilk deneme mesajınızı gönderin. Bu gruba gönderdiğiniz notları -doğal olarak- yalnızca siz görebileceksiniz. Böylece aldığınız notları görmek için normalde Google Buzz'ı açmak için kullandığınız Buzz etiketine tıklamanız yeterli.


Eğer buraya aldığınız notlar sayıca çok fazla olursa, ya da yalnızca kendi aldığınız notları görmek isterseniz arama kutusuna label:buzz from:adınız soyadınız yazarak arama yapmanız da mümkün. Burada adınız soyadınız yerine Gmail sizi hangi isimle biliyorsa onu yazmanızda yarar var. Nedense bu aramada eposta adresi kullanmak farklı sonuçlar veriyor. Bunun Buzz altyapısıyla ilgili bir sorun olduğunu sanıyorum.

Bir de bu mesaj kutucuğunun metin biçimlendirme konusunda pek yetenekli olmadığını kabul etmek gerekiyor. Yine de metni kalınlaştırmak ve italik yapmak mümkün. Buzz'da metni kalınlaştırmak için iki asterisk (yıldız) arasına italik yapmak için iki alt çizgi (underscore) arasına almak gerekiyor. Umarım en kısa zamanda metin biçimlendirme seçeneklerini de artırırlar. Örnek: *kalın*, _italik_

Sizin işinize yarar mı bilmiyorum, ama ben bu yöntemi uzunca bir süre (daha iyisini bulana kadar) kullanacağım gibi görünüyor.

Hamiş: Kısa notlar alabilmek için yukarıda saydıklarıma alternatif bir başka yöntem daha var: Google Docs'u da küçük notlar almak için kullanmak mümkün. Google Docs arayüzünü o kadar sevmesem de Gmail ve Google Docs'ta aynı anda arama yapabilme seçeneği sayesinde (bkz. Gmail Labs) bu yöntem de duruma göre tercih edilebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder