GNU/Linux Dağıtım Önerileri

GNU/Linux dünyasına yeni giriş yapanlar, alışık oldukları ortamla benzerlikleri olan dağıtımlara daha rahat uyum sağlıyorlar. Windows'tan Başlat menüsüne alışıksanız, programları benzer biçimde kategorilendiren bir dağıtıma yönelmeniz son derece mantıklı. Komut satırı kullanmaya alışık değilseniz, işlemlerinizin çoğunu grafik arayüzlerle yapmayı yeğlemenizden daha normal bir şey olamaz. Yazı dizisinin bu bölümünde, GNU/Linux dünyasına yeni girecekler için bazı dağıtım önerilerinde bulunacağım. Umarım hoşunuza giden bir dağıtımla daha ilk denemelerinizde karşılaşırsınız.

Eğer etrafınızda belirli bir dağıtımı yeğleyen ve size yardım etmeye söz veren birileri varsa, onların sözüne de kulak vermenizi öneririm. Sizin sorunlarınızla birebir ilgilenecek bir tanıdığınızın olması her zaman hatırı sayılır bir avantajdır.

Ben, kafa karışıklığı yaratmamak için öneri listesini kısa tuttum. Bir tanesi görece yeni bilgisayarlar bir tanesi de eski konfigürasyonlu bilgisayarlar için olmak üzere iki öneride bulundum. Bir kere bu dünyaya adım attıktan sonra, kendi yolunuzu kendiniz aydınlatmaya başlayacaksınız...

Linux Mint

Linux Mint, DistroWatch Page Hit Ranking listesinin en üstünde yer alıyor. Bunun en önemli nedeni kullanıcı dostu bir arayüzü olması. Bu dağıtımı kullanmaya başlayanlar, Windows'tan edindikleri alışkanlıkları fazlaca değiştirmeden hızlı bir başlangıç yapabiliyorlar. Çok popüler bir dağıtım olduğundan, bir sorunla karşılaştığınızda çözüm bulmanız da çok daha kolay ve hızlı oluyor.

Linux Mint belirli bir görsel tasarım tutarlılığı olan birkaç dağıtım sunuyor. Bunlardan hangisinin sizin için daha uygun olduğuna Linux Mint Türkiye sayfasındaki özet karşılaştırmaya bakarak karar verebilirsiniz.

Artıları

  • Kullanıcı dostu arayüz
  • Popülerlik
  • Türkçe dil seçeneği
  • Türkçe destek forumu: Linux Mint Türkiye

Alternatifler

  • Benzer nedenlerle Ubuntu'yu da denemek isteyebilirsiniz. Ubuntu'nun Unity arayüzünü verimli bir şekilde kullanabilmek için bilgisayarınızın biraz daha yeni olması gerekebilir. Ne yazık ki Ubuntu Türkiye destek grubu web sitesi bu yazı yazıldığı sırada açılamıyordu.

  • Popüler ve Türkçe destekli bir başka dağıtım da Mageia. Bu dağıtımın görsel çekiciliği hoşunuza gidebilir. Türkçe destek sayfası: http://www.mandriva-tr.org/

Lubuntu

Eğer bilgisayarınız eskiyse, yükte hafif dağıtımlara yönelmelisiniz. Lubuntu, Ubuntu tabanlı, oldukça popüler bir dağıtım. LXDE masaüstü ortamını kullandığı için bilgisayarınızı fazla yormadan işlevlerini yerine getirebilmesini sağlıyor.

Artıları

  • Yükte hafif olması
  • Fazla çaba sarf etmeden öğrenilebilecek basit bir arayüzüne sahip olması
  • Türkçe dil seçeneği
  • Popülerlik

Alternatifler

  • Debian tabanlı CrunchBang Linux, Lubuntu'ya göre daha popüler bir dağıtım. Üstelik kullandığı masaüstü ortamı OpenBox da, LXDE'ye göre daha hafif. Fakat CrunchBang'e alışmanız biraz zaman alabilir (Başlat menüsü yok, onun yerine masaüstüne sağ tıklamanız gerekiyor, program yüklemek için graik arayüzü yok). Yine de bir göz atmak isteyebilirsiniz.

  • Bilgisayarınız gerçekten çok eskiyse Puppy Linux'u da değerlendirmeye almak isteyebilirsiniz. Kullanım kolaylığı vaad etmese de, eski bilgisayarınızı hayata döndürmek konusunda oldukça maharetli bir dağıtımdır.

Önemli Not: GNU/Linux işletim sistemlerinin Türkçe dil desteği, gönüllü çevirilere dayandığından her zaman profesyonel kalitede olmayabilir. Bu nedenle, eğer İngilizce kullanabiliyorsanız, işletim sistemini İngilizce kullanmanızı öneririm.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder